مسیر درخشان کسب درآمد در همسویی با بازارچه‌های API

همه ما عاشق بازار هستیم. بازار، مکانی است که در آن دو طرف ذینفع که به یکدیگر احتیاج دارند یکدیگر را ملاقات می‌‌‌‌کنند: طرفی که محصول/خدمتی را ارائه می‌‌‌‌دهد و دیگری که به دنبال آن است. بازارها این امکان را برای مصرف‌‌‌کنندگان فراهم می‌‌‌‌کنند که کالاهای موردعلاقه خود را بررسی کنند و با قیمت مورد نظر خود معامله‌‌‌‌ای را انجام دهند. چه کسی معامله موفق برد – برد را دوست ندارد؟ بازارهای آنلاین مانند وب‌‌سایت‌‌‌‌هایی که امکان مقایسه قیمت را به کاربران می‌دهند، این سنت را حفظ کرده‌‌‌‌اند و به مشتریان کمک می‌کنند تا بهترین تجربه خریدوفروش آنلاین را داشته باشند. بنابراین، هنگامی که درباره بازارچه API صحبت می‌‌‌‌کنیم، به ساختاری از این نوع اشاره می‌‌‌‌کنیم که جنس اصلی مورد معامله در آن، انواع API‌‌‌‌ها است.

ورود به بازارچهAPI

در یک طرف بازارچه، ما توسعه‌‌‌‌دهندگان API و در سوی دیگر آن، مصرف‌‌‌کنندگان API را داریم. اما یک بازارچه API فراتر از یک مکان ملاقات [P1] است. بازارچه سرویس‌‌‌‌های API یک محیط سازمان‌یافته است که باعث ایجاد خلاقیت در توسعه‌‌‌‌دهندگان برنامه‌‌‌‌ها می‌‌‌‌شود. این بازارچه با خدماتی که ارائه می‌‌‌‌دهد و فعالیت‌هایی که در آن انجام می‌‌‌‌شود، مثل مشوقی برای طرفین بازار عمل می‌‌‌‌کند و بستری فراهم می‌‌‌‌آورد تا هر دو طرف بتوانند رشد کنند، توسعه یابند و بهترین خود را عرضه کنند. بنابراین، می‌‌‌‌توانیم بازارچه API را عنصری «نوید بخش» تعریف کنیم که قصد دارد هم محصول نهایی و هم مصرف API‌‌‌‌ها را بهینه کند.

خواه ارائه‌دهنده API باشید یا توسعه‌‌‌دهنده‌‌‌‌ای که API مصرف می‌‌‌‌کند، تهیه استراتژی برای مسیر فعالیت‌تان مهم است. ارائه‌‌دهندگان باید API‌‌‌‌های خود را در بازارچه معرفی کنند و درباره ویژگی‌‌‌های آن‌‌‌ها به بقیه حاضران آگاهی دهند تا توسعه‌‌‌‌دهندگان بتوانند آن‌‌‌ها را پیدا کنند. توسعه‌‌‌‌دهندگانی که معمولاً در جستجوی عملکردهای خاصی‌اند، برای یافتن API‌‌‌هایی که نیازهای آن‌‌‌ها را برآورده می‌‌‌‌کنند، به بستری کارآمد نیاز دارند.

حالا زمان این است که وارد بازارAPI  شوید! مانند هر فروشگاه آجر و ملات یا سایت تجارت الکترونیکی، یک بازارAPI  فروشندگان و خریداران را دور هم جمع می‌‌‌‌کند. اگر پیتزا می‌‌‌‌خواهید، با پیتزافروشی تماس می‌‌‌‌گیرید. اگر به کتاب احتیاج دارید می‌‌‌‌توانید به سایت‌‌‌‌های آنلاین فروشگاهی کتاب سر بزنید. اگر می‌‌‌‌خواهید API بخرید یا بفروشید، به یک بازارچه API می‌‌‌‌روید که ارائه‎‎‎دهندگان می‌‌‌‌توانند API‌‌‌‌های خود را لیست کنند و توسعه‌‌‌‌دهندگان می‌‌‌‌توانند آن‎‎ها را به کار گیرند.

یک بازارAPI  معمولی با ارائه دسته‌‌‌ها، مجموعه‌‌‌‌ها و قابلیت‌‌‌‌های جستجو، توسعه‌‌‌‌دهندگان را قادر می‌‌‌‌سازد API‌‌‌‌ها را پیدا کرده و به آن‌‌‌ها متصل شوند. این کار یافتن یک نوع API خاص یا قابلیت خاص را آسان می‌‌‌‌کند. توسعه‌‌‌‌دهندگان همچنین می‌‌‌‌توانند API‌‌‌‌ها را با یکدیگر مقایسه و آن‌‌‌ها را قیمت‌‌‌گذاری کنند. آن‌ها در این بازارچه می‌توانند سایر اطلاعات را برای تصمیم‌‌‌‌گیری درباره این‌که آیا آن API مناسب با نیازهای آن‌‌‌هاست یا نه، مشاهده کنند.

از طرف ارائه‌‌‌دهنده API، یک بازارچه API به آن‌‌‌ها اجازه می‌‌‌‌دهد API‌‌‌‌ها را منتشر کنند تا توسعه‌‌‌‌دهندگان بتوانند آن‌‌‌ها را کشف کنند. این بازار همچنین به ارائه‌‌‌‌دهندگان این امکان را می‌‌‌‌دهد تا از API خود با ایجاد برنامه‌‌‌‌های اشتراکی مختلف کسب درآمد کنند. ارائه‌‌‌‌دهندگان می‌‌‌‌توانند بدون نگرانی درباره سیستم‌‌‌‌های پرداخت، فرایندهای مدیریت کاربر و سایر زیرساخت‌‌‌‌های پشتیبانی‌‌‌کننده، API‌‌‌‌ها را منتشر کنند.

اما API‌‌‌‌ها چه جایگاهی در کسب‌‌وکار امروز دارند؟

API‌‌‌‌ها خدمات مالی را تغییر می‌‌‌‌دهند، دسترسی به اطلاعات را تسهیل می‌‌‌‌کنند، انعطاف‌‌‌پذیری بیشتری دارند و تجربه کاربری بهتری برای مشتری به همراه دارند. API‌‌‌‌ها راهی ساده برای دسترسی مشتریان به سرویس‌‌‌‌ها و داده‌‌‌‌های آنلاین فراهم می‌‌‌‌کنند که از آن‌‌‌ها اطلاعات مهم موردنیاز خود را کسب ‌‌‌کنند. بازارچه API این امکان را برای مشتریان فراهم می‌‌‌‌آورد تا API‌‌‌‌هایی که به تازگی ایجاد می‌شوند یا وجود دارند را کشف کنند و جامعه توسعه‌‌‌‌دهندگان بتوانند API‌‌‌‌های موردنظر خود را به روشی کنترل‌شده منتشر کنند.

تفاوت بازارچه‌‌‌هایAPI  با پورتال‌‌‌هایAPI

قبل از رواج بازارچه‌‌‌های API، ارائه‌دهندگان API معمولاً به درگاه‌‌‌‌های API اعتماد می‌‌‌‌کردند. این پورتال‌‌‌‌ها که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌‌‌‌گیرند یا به صورت سفارشی ساخته شده‌‌‌‌اند، یا از یک محصول مدیریت API ایجاد شده‌اند. آن‌‌‌ها معمولاً توسط یک ارائه‌‌‌دهنده API در محصول مستقر می‌‌‌‌شوند و دقیقاً مانند یک بازار API، به توسعه‌‌‌‌دهندگان این امکان را می‌‌‌‌دهند که API ارائه‌‌‌دهنده را بشناسند، آن را به‌ کار گیرند و از آن استفاده کنند. آن‌‌‌ها مستندات API را همراه با مشخصات API ارائه می‌‌‌‌دهند و ویژگی‌‌‌هایی مانند کاوشگرها و آموزش‌‌‌‌ها را شامل می‌شوند. آن‌‌‌ها همچنین با ایجاد کلیدهای API یا پروتکل OAuth به توسعه‌‌‌‌دهندگان اجازه می‌‌‌‌دهند تا به طور ایمن با ارائه‌‌‌دهنده API هماهنگ شوند.

یک بازارچه API متفاوت از یک پورتال است، زیرا بسیاری از ارائه‌‌‌‌دهندگان API را در یک نمای واحد جمع می‌‌‌‌کند. بنابراین از دید توزیع‌‌‌‌کننده، مسئله این است که آیا می‌‌‌‌خواهد در یک «گوشه خیابان» به فروش API بپردازد؟ یعنی جایی که هیچ رقابتی وجود ندارد و ترافیک بسیار کم است. یا برایش بهتر است که در یک بازار شلوغ حضور پیدا کند؟ یعنی جایی که رقبای بسیاری وجود دارند و بسیاری از توسعه‌‌‌‌دهندگان در آن‌‌‌جا فعالیت می‌‌‌‌کنند.

بازی برد – برد در یک بازارچه API

در مقایسه با یک پورتال API که یک API واحد ارائه می‌‌‌‌دهد، یک بازارچه API برای ارائه‌‌دهندگان و توسعه‌‌‌‌دهندگان ارزش افزوده‌‌‌‌ای ایجاد می‌‌‌‌کند که همان امکان شرکت داشتن در یک اکوسیستم در کنار بسیاری از  API‌‌‌‌ها و توسعه‌‌‌‌دهندگان است.

همان‌طور که می‌‌‌‌بینید، آنچه در این بازارچه برای ارائه‌دهندگان خوب است، اغلب برای توسعه‌‌‌‌دهندگان نیز مفید است و بالعکس.

فرصت‌های کسب درآمد از یک بازارچه API رشدیافته

ورود به یک بازارچه API که هم توسعه‌‌‌‌دهندگان و هم ارائه‌‌دهندگان محصول بتوانند در آن به تبادل و تعامل بپردازند، مزایای زیادی به همراه دارد. برای ارائه‌‌دهندگان، بدیهی است که چنین بازارچه‌‌ای می‌‌‌‌تواند فرصت‌‌‌‌های انتخاب و آزمایش API‌‌‌‌ها را گسترش ‌‌‌‌دهد. این بازارچه‌‌‌ها با داشتن قابلیت جستجو می‌‌‌‌توانند محصولی مرتبط، یا توسعه‌‌‌دهنده‌‌‌‌ای خاص را به ارائه‌دهنده آن ارتباط دهند. جستجوی API‌‌‌‌ها با یک قیمت خاص، مدل اشتراک یا سایر موارد بسیار آسان‌‌‌تر خواهد بود. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان همچنین می‌‌‌‌توانند بدون نیاز به انجام مراحل دستی که تا پیش از این انجام می‌‌دادند، بسیاری از ارائه‌‌‌‌دهندگان API را به طور خودکار فراخوانی کنند، API آن‌ها را بررسی و آزمایش کنند و در صورت نیاز، آن‌‌ها را به کار گیرند. در پیچیده‌‌‌ترین حالت، ممکن است این بدان معنا باشد که مصرف‌‌‌کنندگان API می‌‌‌‌توانند در واکنش به تغییرات بازار مانند کاهش قیمت یا تبلیغات، به موقع بررسی‌های لازم را انجام دهند. این باعث می‌‌‌‌شود دشواری‌‌‌‌های معمول برای مصرف‌کنندگان API کاهش یابد و گزینه‌‌‌‌های واقعی‌‌تر موجود در بازار در دسترس‌تر باشند.

بازارچه API مزایایی نیز برای ارائه‌‌‌‌دهندگان API خواهد داشت. آن‌‌‌ها قادر خواهند بود API‌‌‌‌های خود را بر اساس همان ویژگی‌‌‌هایی که مصرف‌‌‌کنندگان API نیاز دارند و برنامه‌‌‌‌های آن‌‌‌ها می‌‌‌‌طلبد، ایجاد و به بازار عرضه کنند. بنابراین انتخاب یک API بیش از آن‌که بر اساس پیاده‌سازی فناوری باشد، درباره ویژگی‌‌‌‌های API به عنوان یک محصول خواهد بود. این روش زمینه‌ ‌یک ‌بازی رقابتی را برای ارائه‌‌‌‌دهندگان API فراهم می‌‌‌‌کند. آن‌‌‌ها می‌‌‌‌توانند بر اساس ویژگی‌‌‌‌های محصول خود و قضاوت توسعه‌‌‌‌دهندگان و دیدگاه آن‌‌‌ها، در افزودن گزینه‌‌‌‌های بیشتر به محصول خود رقابت کنند.

ارائه‌‌‌‌دهندگان همچنین می‌‌‌‌توانند در این بازار واکاوی کنند و به دنبال راه‌هایی برای بازسازی پیشنهادهای خود برای به‌‌دست‌‌‌آوردن مزیت رقابتی باشند. اگرچه چنین توانمندی‌‌‌هایی تهدیدهای خود را  هم به دنبال دارد، اما برای افراد شجاع به معنای واقعی، ارائه آنچه مشتری می‌‌‌‌خواهد با درک عمیق‌‌تر نیازهای آن‌‌‌ها ممکن خواهد شد.

تشویق و درآمدزایی به منظور امکان استفاده مجدد

یک ویژگی اصلی که باید در بازارچه API جستجو شود، این است که آیا میزبان بازارچه، انگیزه‌‌‌هایی برای ارتقای پذیرش API در خود دارد یا خیر. به عنوان مثال، یک ارائه‌دهنده ممکن است درآمد حاصل از برنامه‌‌‌هایی را که توسعه‌‌‌دهنده با استفاده از API ایجاد می‌‌‌‌کند، به اشتراک بگذارد. این روش با روند بازارچه API مطابقت دارد و به مشاغل امکان می‌‌‌‌دهد از محصولاتی که به اشخاص ثالث فروخته‌‌ شده‌اند، درآمد کسب کنند.

بازارچهAPI  با کسب درآمد از API ها، از دو طریق کارآفرینی ایجاد می‌‌‌‌کند. اولین روش درآمدزایی غیرمستقیم است که طی آن، شرکت‌‌‌‌ها به مشتریان بیشتری دسترسی پیدا می‌‌‌‌کنند و استفاده گسترده‌تری از API‌‌‌‌ها را ایجاد می‌‌‌‌کنند. به عنوان مثال، یک شرکت ارائه‌دهنده API با ایجاد یک برنامه API و ارائه آن به شرکت‌‌‌‌های مسافرتی، تورگردانان و هتل‌‌‌‌ها، آن‌ها را به فروش بیشتر برساند و به واسطه محصولی که ارائه می‌دهد، افزایش فروش بلیط‌‌‌‌های سفر را برای آن‌ها و صنعت توریسم میسر کند. در این روش، استفاده از API رایگان است، اما هر بار که بلیطی فروخته می‌‌‌‌شود، شرکت ارائه‌دهنده API و شرکتی که بلیط را فروخته، درآمد خود را تقسیم می‌‌‌‌کنند.

در مقابل، روش کسب درآمد مستقیم وجود دارد که شامل ارائه‌دهنده‌‌‌‌ای است که مستقیماً از توسعه‌‌‌دهنده برای استفاده از API هزینه می‌‌‌‌گیرد. ارائه‌دهنده API، یک سرویس را می‌‌‌‌فروشد و توسعه‌‌‌دهنده از آن API برای بهبود یک برنامه استفاده می‌‌‌‌کند. اگر ارائه‌دهندگان برای هر استفاده از API هزینه دریافت کنند، برای ردیابی میزان استفاده، به تجزیه و تحلیل نیاز دارند. البته در این روش، گزینه یک بار پرداخت هزینه کامل برای استفاده نامحدود از API نیز وجود دارد.

نظارت روی این بازارچه توسط میزبانان برای اطمینان از استانداردها و عملکرد مناسب

عامل دیگری که باید در انتخاب بازارچه API مدنظر قرار گیرد، این است که آیا میزبانان بازارچه روی توزیع‌کنندگان API‌‌‌‌ها و عملکردشان طبق استانداردها نظارت می‌‌‌‌کنند یا خیر. این نظارت شامل این می‌‌‌‌شود که چه کسی با چه استانداردهایی می‌‌‌‌تواند API‌‌‌‌ها را ارائه کند و در کجا می‌‌‌‌تواند API خود را ارائه دهد. در حالت ایده‌آل، میزبان باید اطمینان حاصل کند که API‌‌‌‌ها با رعایت استانداردهایی که شامل URL‌‌‌ها، نام‌‌‌‌های تجاری و دسترسی‌اند، ارائه می‌‌‌‌شوند. بازارهای برجسته API همچنین از تجزیه و تحلیل برای شناسایی مشکلات عملکرد، در دسترس بودن و امنیت سایت استفاده می‌‌‌‌کنند. سایر معیارهای کلیدی عملکرد برای بررسی یک API شامل تماس‌‌‌‌های معیوب، تأخیرها، کیفیت استفاده، ثبت‌نام‌‌‌‌ها، دوره‌بندی و زمان پاسخگویی است.

تغییرات بازارچه‌‌‌‌های API در آینده

آینده بازارچه‌های API برای هر دو طرف این رقابت روشن است. تغییراتی که پیش روی این بازارهاست، به افزایش امنیت و کارایی بیشتر آن‌ها کمک می‌کند. برای اطمینان از این‌که ارائه‌دهندگان و توسعه‌‌‌‌دهندگان معتبر و استاندارد، می‌‌‌‌توانند یکدیگر را پیدا کنند و به طور مثمرثمر با یکدیگر کار کنند، به نظر می‌رسد یک جنبه اصلی از بازارچه‌‌‌های API در آینده توسعه خواهد یافت که آن امکان جستجوی گواهی شخص ثالث ارائه‌دهندگان است. برای مشارکت در بازار، هر دو گروه باید ممیزی‌‌‌‌ها را انجام دهند، تا ثابت شود که یا API قانونی ارائه می‌‌‌‌دهند یا از API استفاده مشروع دارند. با استفاده از این روش اطمینان حاصل خواهد شد که بازارهای API رونق گرفته‌اند و هیچ‌یک از دو گروه توسعه‌‌دهندگان و ارائه‌دهندگان API وقت خود را برای کار با احزاب نامشروع یا غیراخلاقی تلف نمی‌‌کنند. از همه مهم‌‌تر، API‌‌‌‌های دارای ارزش و با درآمد قابل توجه، مزایای دیگری را نیز برای ارائه‌‌دهندگان و توسعه‌‌‌‌دهندگان ایجاد می‌‌‌‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *